Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Business Nxt App oppsett - Etikettutskrift

Printe produktetiketter fra Business Nxt

Obs! Denne funksjonaliteten i Business Nxt har foreløpig en "app-beta" status og krever at man tar kontakt med Visma for å få aktivert tilganger til dette (uavhengig av Bx app). Visma vil da trenge "vismaNetCustomerID" for å få aktivert dette på riktig kunde. Denne IDen kan man finne under VismaNet-Admin -> Konfigurasjon -> VismaNet KundeID. 

Forberedelser

For at man skal få satt opp dette er man avhengig av et allerede etablert Bx-miljø, med BxLogistics- eller BxLabels-oppsett i BxCloud og BxSmartPrintPro (printproxy) installert lokalt med tilgang til aktuelle printere. Man bør også passe på at bildet man oppretter i Business Nxt benytter de samme utvalgsfiltrene som import oppsettet i Bx bruker - man tilpasser da enten importen i Bx eller filtreringen i Business Nxt.  

Aktivere app i Business Nxt

Man må bestemme seg for hvor man ønsker å ha denne utskriftsfunksjonaliteten tilgjengelig i første omgang. Enten som en egen hovedmeny, eller via en av de eksisterende menyene i Business Nxt. Denne artikkelen tar for seg hvordan man oppretter dette bildet under Lager -> Grunndata produkt -> Produkter

Design-modus

Aktiver design-modus i Business Nxt. 

Deretter velg Nytt element -> Nytt element -> App.

Legg inn appens URL i design elementet som kommer frem. I dette tilfellet er korrekt URL https://apps.bnxt.dev/bxwm/bnxt/21750/productlabel - 21750 er firmakoden til testmiljøet benyttet for å opprette denne artikkelen. Erstatt 21750 med deres/kundens firmakode. Tilpass størrelsen til det man ønsker å ha synlig i skjermbildet - kan kreve justeringer etter man er logget inn i appen. Husk å lagre oppsettet.

Etter oppsett er lagret og design-modus er avsluttet kan menyen f.eks. se slik ut.

For å logge inn kan man så logge inn med Visma Connect. Obs! For å få logget inn med Visma Connect må Visma Connect brukeren legges inn i BxAdmin under Users med epost som brukernavn. Når dette er gjort, og oppsett ellers i Bx er korrekt vil man få frem muligheten til å velge etikettmal, printer, antall kopier og trykke print.

Man kan velge de produktene fra produktlisten man ønsker å prøve før man så trykker print. Gratulerer, oppsettet er nå fullført og klart for å brukes.

 

 

Feilsøking

Layout og printer mangler:
  1. BxAdmin -> Configuration -> Profile -> print, under her må printproxy og printproxylicensekey være utfylt. Det kan og være at printcompany må fylles ut med company navnet fra oppsettet som ligger direkte i BxSmartPrintPro og/eller under BxAdmin -> Labels. 
  2. Hvis steg 1 ikke hjelper, sjekk om du får opp etikettmalene i BxAdmin under Labels, husk å velge riktig proxy profil. Dersom det ikke kommer opp noe og du får feilmelding kan det være BxSmartPrintPro servicen ikke er aktiv, sjekk da servicen på den maskinen hvor dette er installert, og eventuelt ta en restart av servicen. 

Utskrift kommer ikke ut:

  1. Sjekk om BxSmartPrintPro servicen kjører.
  2. Sjekk loggene til BxSmartPrintPro om det står noe spesifikt der. Ofte kan det være problemer med tilgang til printerne, spesielt hvis det er benyttet printkøer delt ut fra en annen maskin enn en fra maskinen hvor BxSmartPrintPro kjører. 
  3. Dersom ingen feilmeldinger i BxSmartPrintPro, sjekk selve printkøen om det ligger noen utskrifter her. I mange tilfeller kan det f.eks. være feil IP port på selve køen som gjør at printkø ikke får sendt utskrift til printeren fysisk, eller andre fysiske problemer med selve printeren. 

Print knappen er grået ut/fungerer ikke:

  1. Dersom print knappen er grået ut er sannsynligheten stor for at det produktet valgt i listen i Business Nxt ikke ligger i Bx databasen. Dette kan enkelt sjekkes ved å kjøre Products spørringen i BxAdmin under SQL Integration -> Products.
  2. Hvis produktet ikke kommer frem ved oppslag i BxAdmin, prøv å trigge en manuell produktimport via BxAdmin -> Import from ERP -> products - påse at clearfirst = true og importchanges = false først, deretter trykk Run. Vent til import er ferdigstilt. Sjekk så SQL Integration -> Products om varen kommer frem. Så lenge det ikke er gjort større endringer på standarden og filtreringer ifht produkt importeren og spørringen så burde varen komme frem. Om ikke, sjekk eventuelle filtreringer i importeren og/eller sql spørringen.